Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Naturlig kost

Vi borde bry oss lika mycket om vad vi stoppar i våra kroppar som vi bryr oss om våra bilar. I princip ingen skulle få för sig att tanka en bensinbil med diesel eller tvärtom och vi är noga med att motorn får regelbunden service och rätt slags olja med mera när så behövs. Varför är det så svårt att ha samma noggrannhet med våra egna kroppar och varför blir vi så förvånade när vi blir sjuka. Trots att vi stoppar i oss mängder av snabbmat och sötsaker av olika slag.

En av de universella naturlagarna handlar om att allt i naturen strävar efter balans. Det här är ganska tydligt när man tittar närmare på vad vår kropp behöver och hur den fungerar.

Vi behöver balans i näringen vi stoppar i oss. Vi behöver alla olika vitaminer, mineraler och spårämnen som finns men i olika hög grad från individ till individ. Det behöver vi inte hålla koll på själva utan det gör kroppen åt oss. Däremot måste vi se till att äta varierat för att kroppen ska få tillgång till de näringsämnen som den behöver. Allt som är grunden till ett nytt liv består av det mesta som vi kan behöva, det vill säga alla frön, groddar, frukter, bär, nötter och ägg. Även gröna blad, örter och kål av olika slag bör vara grunden för vår kost. Vi behöver även livsmedel från havet. Däri finns nämligen näringsämnen som kan vara svårt att hitta i livsmedel från land. Spannmål, mejerier och kött av olika slag bör vara tillskott till vår kost.

När kroppen åldras pratar man om att den oxiderar och för att motverka ett för snabbt åldrande behöver vi antioxidanter som balanserar ut oxidationen. Antioxidanter hittar man mycket av i samma livsmedel som jag nämnde ovan.

Vi behöver även ta hänsyn till balansen i våra tarmar så att mängden nyttiga mikrober och bakterier inte överskrids av de bakterier och mikrober som kan göra oss sjuka om de blir för många. Samma livsmedel som jag nämnde ovan är även bra för denna balans men har vi problem kan vi med fördel tillsätta goda bakterier genom syrade livsmedel såsom fil och yoghurt (av olika slag), syrade grönsaker, kombucha och surdegsbröd till exempel. Här får man dock se upp så att det inte blir för mycket av denna varan för man kan få reaktioner på det.

På senare år har det dykt upp ett kostalternativ som man kallar antiinflammatorisk kost. Den äter jag själv idag. Forskare runt om på olika universitet har konstaterat att vissa livsmedel är mer inflammatoriska än andra och vissa av dem ganska mycket såsom vitt mjöl, vitt socker, mejerier och fläskkött samt alla tillsatsämnen. Har du en inflammatorisk sjukdom så prova gärna att ta bort dessa livsmedel ur din kost för att se om du mår bättre. Jag har själv varit kronisk sjuk i reumatoid artrit (RA) men genom att förändra min kost (bland annat) är jag nu helt frisk, fri från alla smärtor och fri från mediciner efter 15 år.

Ta hand om dig själv och bry dig om din kropp. Förändra ditt liv och ät mer naturligt.

 

Lämna ett svar

Till startsidan